Korsika 2019

Recept je jednoduchý. Tři týdny dovolené v celku ve vhodném termínu. To znamená poslední týden v červnu a první půlka července. Octavia Combi, velký stan a předem koupené lístky na trajekt Livorno - Bastia a zpět. Dále koupit mapu a průvodce, vytisknout blogy těch, co už uvařili před námi, a objednat počasí. Počasí se povedlo tak, že bylo neustále přes třicet stupňů ve stínu, hlavním denním cílem se stalo, najít místo, kde se dalo schladit a vykoupat. Ostatní se dá uvařit podle aktuální situace a nálady.
Saint-Florent Plage
Saint-Florent

Neděle 23.6. - Odjezd. Lístky na trajekt máme na pondělí ráno, jsou levnější. Balíme v sobotu a v neděli a ve čtvrt na čtyři vyrážíme. Času máme dost. Tak ještě mekáč na Rozvadově a poprve se koupeme ve Steinberger See (49.278304, 12.161085). Je tu čistá voda a je to skok od dálnice. Před Livornm na parkovišti spíme v autě.

Pondělí 24.6. - Příjezd. Na parkovišti posnídáme a jedeme se nalodit. V přístavu to trefíme napoprvé a bez extra velkého čekání jsme uvnitř. Čtyři hodiny cesty trávíme pospávajíce a bloumajíce po lodi. Po přistání nás fofrem vypakují z lodi a rovnou jedeme přes kopec do Saint-Florent, kemp Aqua-Dolce. Ve tři máme stan ve stínu na konci kempu a jdeme k moři. Hezká pláž s ostrůvkem. Mělká teplá voda. Málo lidí. Hospoda u pláže.

San Michele de Murato

Saint-Florent
Úterý 25.6. - První výlet. Dopoledne si jdeme zaplavat do moře. Odpoledne jedeme na první výlet. Cílem je kostelík San Michele de Murato. Nicméně narážíme na zcela opuštěné sladkovodní jezero Lac de Padula, kde se koupeme. Zpět jedeme do Saint-Florent neuvěřitelně klikatými silničkami. Teprve si na ně zvykáme. Projdeme se kolem citadely a dáme si rybu. Večerní koupání vyhrálo sladkovodní jezero. Vracíme se tam, koupeme se a pak jedeme do kempu spát.

Středa 26.6. - Výlet na sever. Po západním pobřeží jedeme až do sedla Coll de la Serra. Cestou tam a zpět jsme stihli u města Pino sjet k moři do Marine de Scalo (oběd, koupání, zchátralý kostel), zajet ke kostelu do sedla Bocca di Santa Lucia, podívat se k bývalému větrnému mlýnu Moulin Mattei a projít se po okolí, prohlídnout si ve městě Nonza věž a zkouknout okolí. A zejména se koupat na různých plážích, zejména v okolí Nonza a Farinole. Všude to bylo pěkné. Někde více lidí, někde žahavé medúzy.

Čtvrtek 27.6. - Přesun do Algajola. Po raním koupání jsme vyrazili po pobřeží na jih. Přes sedlo Bocca di Vezzu a Bocca di Petraiolu jsme dojeli Algaiola. Kemp Camping De la Plage pod starými velikými borovicemi. Mezi pláží a kempem je pouze trať. Celou dobu zde strašně foukalo. Odpoledne jsme strávili na pláži. Na severním konci jsou úžasné skály. Ale neměl jsem bohužel s sebou foťák.

Pátek 28.6. - Výpad do hor. Jeli jsme do Calenzana, kde začína GR20 a ještě za město, kam to šlo (42.4954406N, 8.8814811E). A potom jsme stoupali po cestě, až jsme po dvou hodinách výstupu našli koupání v horském potoce (42.4863544N, 8.8943261E). Když jsme se vraceli, našli jsme také koupání kousek od parkoviště. Ale tam byli lidi. Cestou zpět jsme se podívali do Calvi a obešli tamní citadelu, ale hlavně jsme jeli do Punta Spano vedle Sant' Ambrogio. Na tenhle poloostrov s pobřežím plným bizarních skal by to chtělo více času.

Sobota 29.6. - Přesun do Porto. Cesta přes hory a okolo rezervace a záliv Golfe de Girolata. Jenom krásná vyhlídka ze silnice. V Portu Camping Municipal. Klidný kemp se spoustou Čechů. Vedle kempu potok s tůní, kde se dalo koupat. Lepší než místní pláž u moře. A také dva obchody, kde se dalo pohodlně nakoupit.

Neděle 30.6. -  Průzkum okolí Porta. Gorges de Spelunca je známá turistická cesta údolím řeky Ruisseau de Aitone. Začíná u historického mostu za městem Ota. Skončili jsme u Pont génois de Zaglia, další historický most. Když se šlo proti proudu, tak se došlo ke krásným koupacím tůním, kde nikdo nebyl. Odpoledne jsme se vydali na vyhlášenou pláž Plage de Ficaghjola. Krásná cesta kolem červených skal a serpentiny k moři. Pláž nic moc a byla zde špinavá voda. Cestou zpět jsme zkusili ještě pláž přímo v Porto a taky nic moc. Tak to nakonec vyhrála zase tůň za kempem.

Pondělí 1.7. - Cascade de Radule. Po samozřejmém raním koupání v tůni jsme jeli autem do sedla Col de Vergio (1477m). A odtud více méně po vrstevnicích k chatě Radule. Zde skvělé koupání ve vodopádech. Cestou zpět jsme se ještě zastavili na sedle de Sevi - nic moc.

Úterý 2.7. - Přesun do Olmeto Plage.  Po samozřejmém raním koupání v tůni jsme sbalili a vyrazili na jih. Zase jsme projeli oblast červených skal a přes Cargese jsme dojeli do Ajaccio. Zde jsme dali velký oběd v Bufaflo grilu, navštívili Decathlon a pokračovali do kempu Ras L'Bol v Olmeto Plage. Nádherné místo, kde je prázdná pláž jenom přes ulici. A hospoda v kempu.

Středa 3.7. - Filitosa a Porto Pollo. Filitosa jsou prehistorické vykopávky. Nic moc ale hodně turisticky podporované. Několik menhirů, hezké skály a kaktusy. Platí se vstupné a dá se tu najíst. Potom jsme jeli až na konec poloostrova Porto Pollo. To je opravdu osamělé místo. Dlouho jsme bojovali podrostem po malých cestičkách k pláži. Ale stálo to za to. Skalnaté divoké pobřeží zcela bez lidí. Večerní koupačka byla zase v kempu.

Čtvrtek 4.7. - Plage de Rondinara. Po ranním balení a koupání jedeme na jih. Stavujeme se na vyhlášené pláži Roccapina (41.496322, 8.932922). Musí se odbočit z hlavní a poměrně dlouho jet po prašné silnici. První kousek cesty byl opravu divoký. Pak už to bylo dobré a u moře je docela veliké parkoviště. Dost lidí, ale pláž je veliká. A hlídá jí drak. Stojí za návštěvu. Přejíždíme na východní stranu ostrova vyhlášenou krásnými plážemi a hledáme kemp. U moře široko daleko je jenom na pláži Plage de Rondinara. Je ale strašně daleko od hlavní silnice a jsou to jenom místa na vysluněném kopci. Pláž ani nevidíme a odjíždíme do kempu Campo di Liccia. Ten je zase u silnice, ale máme stan ve stínu a v hospodě mají pivo i dobré jídlo.

Pátek 5.7. - Bonifacio. Vracíme se zpět do Bonifacia a parkujeme úplně nahoře ve městečku. Prošli jsme okolí s úchvatnými výhledy na přístav a bílé útesy a sjeli k přístavu. Hodinová pojížďka na lodi do jeskyní a zátok na západě a pod útesy na východě je akorát. Odpoledne jsme našli malou pláž na východní straně Golfu di Sant' Amanza. Zase krásné místo skoro bez lidí. Snažíme se nakoupit, ale žádný použitelný obchod jsme nenašli, ani ten u kempu za nic nestál.

Sobota 6.7. - Jedeme do hor. Cílem je Zonza. Cestou ale testujeme vybrané pláže na východním pobřeží. Vynecháváme Rondinare. Je to daleko z hlavní. Plage de Giulia je malá a plná lidí, parking daleko a je na něj fronta. Jedeme na Plage Polombaggia.  A to je ono. Sice je tu placené parkoviště, ale je to nejkrásnější pláž za celý pobyt. Navíc na jižní straně jsou překrásné skály. Trávíme tu celý den. Navečer jedeme do Municipal Camping v Zonza. Cesta šplhá do hor s parádními výhledy, kolem sladkovodní přehrady (nekoupací) a překrásných hor. Kemp je zavřený. (Jenom dočasně, když o dva dny později odjíždíme, tak je otevřený a je na něm český autobus). Končíme v Camping La Riviere. Jeho výhoda je, že koupací tůně jsou hned za kempem. Večer v nich končíme.

Neděle 7.7. - Hora a vodopád. Dopoledne jedeme do sedla Col de Mela (1070m) a odtud stoupáme na Punta di Vacca Monta (1305m). Po návratu prohlížíme přehradu Reservoir de l'Ospedale. Kousek odtud na parkovišti u hospody U Diamante necháváme auto jdeme s davem k vodopádům Piscia du Gallu. Dlouhá cesta končící stometrovým sestupem k vodopádům. Vracíme se nazpět a nad vodopády se koupeme v jedné z mnoha tůní. A potom večer zase za kempem.

Pondělí 8.7. - Poslední přejezd. Přes sedlo Col de Bavella s krásnými výhledy. Dále k moři. Všude dost lidí. Podle pobřeží na sever až do kempu Riva Bella. Večer koupání v moři.

Úterý 9.7. - Ochutnávka GR20. Autem do sedla Col de Vizzavona (1163m). Pěkné místo s velikým parkovištěm a stánkem, který funguje. Po turistické cestě k vodopádům Cascade des Anglais. Zde je chata a křížení s GR20. Nádherné koupání ve vodopádech pod místem, kde GR překonává potok. Návrat k autu, svačina ve stánku s výhledem na d'Oro. Cestou zpět ještě prohlídka viaduktu pana Eiffela přes řeku Le Vecchio mezi městy Vivario a Venaco. A taky koupání níže v řece Le Vecchio (u odbočky na Noceta).

Středa 10.7. - Odpočinek. Koupání, lenošení, čtení knih. Normální dovolená.

Čtvrtek 11.7. - Odjezd. Balíme a jedeme směrem na sever. Ještě zkoušíme západní pobřeží nad Bastií. Nic moc, jenom kamenité městské pláže. Končíme v Siscu. Zde obědváme a lenošíme. Večer nakupujeme v Embalunga nějaké suvenýry a jedeme se naposledy vykoupat do sladké vody. V Santa Maria-di-Lota nacházíme skvělé kopání. Večeříme a jedeme do Bastie. V 22:00 jsme naloděni na trajekt, zaléháme a spíme.

Pátek 12.7. - Itálie. V šest stáváme a hledáme, kde se vzpamatujeme. Končíme na veřejné pláži v Tirrenia. Zde dospáváme, snídáme a sledujeme, jak uklízejí pláž. Po snídani vyrážíme do Pissa. Parkujeme kousek od věže, dáváme krátkou procházku okolo a svačinu v mekáči. Po svačině vyrážíme do Florencie. Pro parkování vybíráme na Google Garrage v centru. Po boji malinkými uličkami zjišťujeme, že to je garáž pro tři auta. Předáváme klíčky obsluze, dostáváme mapu a vyrážíme na obhlídku. Všude narváno, procházíme kolem katedrály, sochy Davida, mostu přes řeku a včetně dobrého oběda jsme už po dvou hodinách zpátky a vyrážíme pryč. Hledáme kemp u jezera Lago di Bilancino. To je ale jenom nějaké parkoviště a v jezeře je zakáz koupání. Nakonec jsme našli pláž Barberino di Mugello, kde se koupat dá. Spíme v kempu Mugello Verde.

Sobota 13.7. - Vstáváme a balíme. Jedeme se vykoupat do jezera a dopoledne trávíme v outletu v Barberinu. Po obědě se vydáváme na cestu domů a jedeme a jedeme.

Neděle 14.7. - V šest ráno jsme doma. Neděli věnujeme vybalování a přípravě na normální život.

Kouzelná babička - Hned ráno po první noci na Korzice se objevila paní s rukou v sádře a požádala nás o uvaření kávy. Uvařili jsme kafe a dali pokec. A jako ve správné pohádce se vrátial adala nám mapu Korsiky s vyznačenými místy, které stojí za to vidět. Mnohem lepší než celý průvodce MarcoPolo. Hodně míst, co jsme navštívili, jsme vybrali podle křížků na jej mapě. A pak že se zázraky nedějí.

Silnice - Silnice jsou překvapivě kvalitní. Všude asfalt. Vedlejší silnice jsou neuvěřitelně kroucené, často jenom tři metry široké, ale v prostředku mají hrdou dělící čáru. Nezpevněný povrch jsme potkali snad jenom dvakrát na příjezdech k plážím.

Kempy - Je jich hodně a jsou dobré jako v celé Francii. Vždycky se dá dojet k dalšímu. Většinou jsme skončili v tom, který jsme si vybrali na mapě.

Trajekt 180EUR, Dalnice 100EUR, Nafta 285EUR, Kempy 500EUR, Ostatni 1085EUR, Celkem 55700CZK